THEMA-AVONDEN ALGEMEEN

Inleiding
Keizer-systeem
De Thema-competitie
Kampioen van 1 ronde

Thema-avonden 2003-2004-2005
Thema-avonden 2005-2006
Thema-avonden 2006-2007
Thema-avonden 2009-2010

Inleiding

In 2003 werden op thema-avonden wedstrijden gespeeld tussen spelers uit de hoofdklasse en de recreatie klasse. Ter compensatie kregen de spelers uit de recreatie klasse een stuk voorsprong en was de opening verplicht. De organisatie was in handen van Dick Kegge.
In 2004 worden de thema-avonden georganiseerd door Ad van der Ree. De opening is wederom verplicht, maar de nadruk ligt op het bestuderen van een bepaalde variant van een opening.
Er worden meerdere thema-avonden georganiseerd. De kampioen zal aan het einde van het komende seizoen bekend zijn. Het speeltempo bedraagt 20 minuten p.p.p.p. Op een avond zullen 4 partijen gespeeld worden.

Keizer-systeem

Er wordt gespeeld volgens het Keizer-systeem. Hierbij worden spelers van ongeveer gelijke sterkte gekoppeld via de computer. Het programma is dusdanig ingesteld dat het mogelijk is om na 6 ronden dezelfde tegenstander opnieuw te ontmoeten. Het gaat in het Keizer-systeem net als bij andere systemen natuurlijk ook om de punten, in dit geval om keizer-punten. De spelers worden voor de eerste ronde op volgorde ingedeeld. Hierbij is de huidige ladderstand (2003-2004) gebruikt voor het bepalen van deze rangorde. De Speler1 krijgt als waarde bijvoorbeeld 21 punten, Speler2 20, Speler3 19, enz. Speler1 speelt tegen Speler2. Als Speler1 wint van Speler2 dan krijgt Speler1 de waarde van Speler2 erbij (20) en Speler2 krijgt er niets bij. Als Speler2 wint van Speler1 dan krijgt Speler2 de waarde van Speler1 erbij (21) en Speler1 krijgt er niets bij. Bij remise krijgt Speler1 de helft van de waarde van Speler2 erbij (10) en Speler2 krijgt de helft van de waarde van Speler1 erbij (10½) Na iedere ronde krijgt de speler met de meeste punten weer een waarde van 21.
De waarde 21 is afhankelijk van het aantal deelnemers. In onze competitie wordt bijvoorbeeld 57 gebruikt als WA van nummer 1.
Bij iedere ronde worden de resultaten uit de vorige ronde herberekend.

Voorbeeld met 4 spelers om dit (hopelijk) te verduidelijken:

BEGINSTAND
NR NAAM PUNTEN WA GSP GW RM VL Toelichting
1 Speler1 0,00 21 0 0 0 0  
2 Speler2 0,00 20 0 0 0 0  
3 Speler3 0,00 19 0 0 0 0  
4 Speler4 0,00 18 0 0 0 0  

Ronde 1:
Speler1 - Speler2 1-0
Speler3 - Speler4 rem

STAND na Ronde 1
NR NAAM PUNTEN WA GSP GW RM VL Toelichting
1 Speler1 20,00 21 1 1 0 0 (ronde 1) Gewonnen dus 1 keer het aantal WA van Speler2 (beginstand)
2 Speler4 9,50 20 1 0 1 0 (ronde 1) Remise, dus de helft van het aantal WA van Speler3 (beginstand)
3 Speler3 9,00 19 1 0 1 0 (ronde 1) Remise, dus de helft van het aantal WA van Speler4 (beginstand)
4 Speler2 0,00 18 1 0 0 1 (ronde 1) Verloren, dus geen nul keer het aantal WA van Speler1 (beginstand)

Ronde 2:
Speler4 - Speler1 0-1
Speler2 - Speler3 0-1

STAND na Ronde 2
NR NAAM PUNTEN WA GSP GW RM VL Toelichting
1 Speler1 38,00 21 2 2 0 0 (ronde 2) Gewonnen dus 1 keer het aantal WA van Speler4 (20) (stand na ronde 1) + (ronde 1) Gewonnen dus 1 keer het aantal WA van Speler2 (18) (stand na ronde 1)
2 Speler3 28,00 20 2 1 1 0 (ronde 2) Gewonnen dus 1 keer het aantal WA van Speler2 (18) (stand na ronde 1) + (ronde 1) Remise, dus de helft van het aantal WA van Speler4 (20) (stand na ronde 1)
3 Speler4 9,50 19 2 0 1 1 (ronde 2) Verloren, dus geen nul keer het aantal WA van Speler1 (stand na ronde 1) + (ronde 1) Remise, dus de helft van het aantal WA van Speler3 (19) (stand na ronde 1)
4 Speler2 0,00 18 2 0 0 2 (ronde 2) Verloren, dus geen nul keer het aantal WA van Speler3 (stand na ronde 1) + (ronde 1) Verloren, dus geen nul keer het aantal WA van Speler1 (stand na ronde 1)


De resultaten van de tegenstanders blijven dus van invloed op de eigen Keizer-punten. Als een tegenstander steeds verder naar beneden zakt, zakken ook de eigen Keizer-punten.

De Thema-competitie

Het is de bedoeling om eens in de twee maanden een thema-avond te houden. Dus ongeveer 5 avonden per seizoen. Voor het einde van het seizoen 2003-2004 zal het niet lukken om nog een tweede avond te organiseren. Aan het eind van het seizoen 2004-2005 zal een Thema-kampioen worden gehuldigd. De keizer-punten, die behaald zijn blijven gelden bij de volgende ronden (we gaan dus door met de laatste stand). Iedereen kan meedoen. Als je niet speelt dan krijg je per ronde toch nog een derde van je eigen waarde erbij.

Aan het begin van de tweede ronde is een correctieslag uitgevoerd. Zes nieuwe leden van het seizoen 2004-2005 zijn toegevoegd. Deze spelers krijgen net als de spelers, die in de eerste ronde afwezig waren, punten zoals hierboven beschreven is. Door deze correctieslag hebben minimale verschuivingen plaatsgevonden.

Kampioen van 1 ronde

Per ronde kan bepaald worden wie het meeste is gestegen t.o.v. de vorige ronde. Zo kan bepaald worden wie een bepaalde avond het beste heeft gescoord.